
klik om een oordeel te geven!
Anders veel andere mensen ons willen doen geloven is niet het CDA of de VVD de verliezer van deze kabinetsformatie, maar de PVV van Wilders, nu deze zijn gedoogsteun lijkt te gaan geven aan een minderheidskabinet van de eerste twee.
Het CDA schuift al jaren op naar rechts en is inmiddels de natuurlijke partner voor de VVD. Met de 52 zetels die ze nu in de Tweede Kamer bezetten, hebben ze de gedoogsteun van de PVV eenvoudigweg nodig om hun bezuinigingsplannen te kunnen doorzetten. Met die plannen leggen ze lasten bij de kiezers die op links hebben gestemd. Hun eigen kiezers houden ze buiten schot. Denk aan de hypotheekrente-aftrek die in stand wordt gehouden.
Rutte was ooit vrij links, maar na het gevecht met malle Rita dacht hij "Dit ga ik niet nog een keer meebeleven" en is hij opgeschoven naar rechts. Verhagen intussen had niets te verliezen en vindt kabinetsdeelname met 21 zetels - het CDA had er 41 in de vorige periode - een goede oplossing. Ze hebben dus de PVV nodig om hun plannen te verwezenlijken, maar voor geen prijs willen ze die partij ook naast zich zien op het bordes bij de koningin. Je ziet Hero Brinkman toch niet in een kabinet zitten?
Wilders heeft te gretig instemd met een wonderlijk pakket voor zijn partij. Ik wijs op de strijd van de PVV tegen de islam, toch de harde kern van haar programma. Van dit programma zie ik vooralsnog niets terug in de plannen van de nieuwe regering. Met het CDA en de VVD in een kabinet worden er ook de komende jaren gewoon nieuwe moskeeën bijgebouwd.
Dan de AOW. Op de verkiezingsavond meldde Wilders op televisie nog dat hij niet aan de pensioensleeftijd wilde tornen omdat hij dat kiezersbedrog vond. Maar zie, de volgende dag werd hij wakker en was hij een en al flexibiliteit. Als het nodig was om een coalitie met de PVV te vormen, dan wilde hij best nadenken over een latere AOW.
Ook wijs ik op de buitenlandse politiek, waar de PVV niets van haar programma gaat binnenhalen. De PVV is sterk tegenstander van Europa, maar we zullen gewoon lid blijven en onze afdrachten betalen. En ik zie ons ook niet zo snel strijden tegen islamistische staten, iets wat de PVV wil.
Wilders zegt dat een rechts kabinet op het gebied van veiligheid, immigratie en zorg het anders gaat doen. Maar nu al is er geen immigratie van kansloze immigranten meer mogelijk door allerlei verdragen die Nederland heeft afgesloten. Op het gebied van veiligheid zullen we met CDA en VVD er meer agenten bij krijgen, al bestaat er geen enkele relatie tussen het aantal agenten op straat en de veiligheid in de buurt. De zorg voor ouderen is niet alleen voor de PVV belangrijk, ook het CDA zal hier op in zetten.
Dit gezegd hebbende kun je niet anders concluderen dan dat de PVV de grote programmatische verliezer van deze formatie gaat worden. Wilders is aan boord gehaald van zijn electorale concurrentie en is nu medeverantwoordelijk gemaakt voor het nieuwe kabinet, zonder dat hij er aan deelneemt. Intussen krijgt hij er niet veel voor terug. Gaat het fout, dan kan hij niet naar anderen wijzen. Gaat het goed, dan zullen CDA en VVD het succes opeisen. De werkelijke verliezer heet dus Wilders.
23 Reacties op De werkelijke verliezer heet Wilders
Orwin Krell op 20-08-2010 om 12:55
Ik denk dat de Wilderskiezers die PVV kozen voor het programma de echte verliezers zijn. Ik denk ook dat dat een heel kleine groep is.
René van der Aa op 13-08-2010 om 00:22
Ik deel de analyse van Maarten van Rossem dat Wilders op belangrijke campagne-items in feite niets binnen haalt. Maar we mogen niet vergeten dat ondanks deze constatering Wilders nog steeds aan het winnen is, namelijk in de vorm van verdere groei van zijn electoraat. En die groei zal alleen maar doorgaan nu hij in de riante positie zit van "gedoog-steuner" zonder regeringsverantwoordelijkheid. In die positie blijft hij namelijk vrij om te blijven oreren over de bekende thema's. Twee vragen: 1. waarom dammen andere politieke partijen dit niet in door elke vorm van samenwerking uit te sluiten? Want in dat geval zal ook zijn electoraat niet verder groeien, maar afnemen tot minimaal het restje idioten dat in hem blijft geloven. 2. Waarom hoor ik niemand over de talrijke geldstromen die vanuit Amerika, Israël en Arabische landen richting PVV gaan? Daar zouden Verhagen en Rutte zich eens druk over moeten maken. Want dat betekent straks dat onze regering direct financieel wordt gesteund door bedenkelijke bronnen. Dan ontstaan er pas echt grote problemen.
Michael de Jong op 11-08-2010 om 10:46
Ik vind het verbazingwekkend dat Rutte de ruimte heeft gekregen om koste wat het kost zijn ene zetel verschil met PvdA zodanig uit te melken dat we nu met een gedrocht van een coalitie komen te zitten. Een minderheidskabinet aangezien PVV niets bijdraagt aan het regeerakkoord. Dankzij deze ene uitgemolken winstzetel mag Wilders nu internationaal roeptoeteren met de allure van een regeringsleider.
Terwijl hij druk bezig is zijn status te verbeteren bij extreemrechtse Amerikaanse organisaties, gaan zijn kiezers thuis weinig of niets terugzien van zijn beloftes.
Folkert Visser op 10-08-2010 om 17:55
Het eerste conflict, als je het tenminste zo kunt noemen, tussen het CDA en Wilders is inmiddels ontstaan. Ik doel hierbij op de protestreis van Wilders naar New York. Ik verwacht dat het CDA in de komende tijd veel energie moet steken in het krachtig tegenspreken van de uitlatingen van Wilders. Uiteindelijk zal dat verlammend werken op een goede besluitvorming binnen de regering.
Mijn eerste vraag met betrekking tot dit conflict is: Wie betaalt deze reis met alle daarbij behorende kosten voor de beveiliging? Wordt dit volledig betaald door zijn Amerikaanse vrienden of is hier, al of niet indirect, ook de Nederlandse belastingbetaler bij betrokken?
Ten tweede, wat betreft de protestactie zelf: Is het niet vreemd dat een geloofsgemeenschap in zijn geheel verantwoordelijk wordt gehouden voor de criminele activiteiten van een paar terroristen? Ook in de media wordt de aanslag in New York in één adem genoemd met het moslim geloof zonder dat daar kritische voetnoten bij worden gezet. In het verleden zijn er genoeg aanslagen gepleegd in naam van het Christendom. Daar zijn echter geen kerken voor afgebroken dan wel niet gebouwd. Waar ik ook moeite mee heb is de vergelijking die zo nu en dan wordt gemaakt tussen Ground Zero en Auschwitz. Hoewel de aanslag in New York zeer erg was, is een vergelijking met Auschwitz zeer zeker niet te maken. Ik vindt het op zijn minst zorgelijk dat in Nederland hier zo gemakkelijk door zowel de media als de politieke elite mee om wordt gegaan. Het historisch besef gaat zienderogen achteruit.
Marcel van Hoek op 09-08-2010 om 16:28
Ik ben het volledig eens met het artikel van Maarten, behoudens de slotconclusie:
Gaat het fout, dan kan hij niet naar anderen wijzen. Gaat het goed, dan zullen CDA en VVD het succes opeisen. De werkelijke verliezer heet dus Wilders.
Tot het einde van de vorige werd het toch niet voor mogelijk gehouden dat het populisme in zijn huidige vorm zou kunnen bestaan. Zou in die tijd een politicus, onbedoeld, tijdens een debat een gebrek aan historische of maatschappelijke kennis blootleggen, dan zou hij met gêne afdruipen en alles op alles zetten om herhaling te voorkomen. Sinds 2001 geldt dit niet meer en is het mogelijk gebleken om oppervlakkige pleidooien aan te voeren die op geen enkel punt aantoonbaar haalbaar zou blijken. Inhoudelijke tegenargumenten kunnen vandaag de dag uit de wind geslagen worden door een hoop theater te maken, overschreeuwen (met nonsens), beschuldigen uiten (over andere onderwerpen) en zelfs te schelden.
Dat deze oppervlaktepolitiek helaas aanslaat bij zon grote groep binnen ons electoraat is, valt deels te verklaren, omdat de inhoud tenminste te begrijpen is (bij gebrek aan diepgang). Dat zegt natuurlijk ook veel over diezelfde kiezers. Deze beproefde methode van politiek bedrijven stelt de voorman eenvoudig in staat om een vertekend beeld van de werkelijkheid te roepen naar zijn achterban zonder dat daar vraagtekens bij geplaatst worden.
Als deze formatiepoging gaat slagen ben ik bang dat de bedroevende werkelijkheid zal zijn:
Gaat het fout, dan kan hij naar anderen wijzen. Gaat het goed, dan zal PVV het succes opeisen. De werkelijke winnaar heet dus Wilders.
Frank Tempelman op 08-08-2010 om 15:04
Evert Kruwen,
Het zou jou, en talloze andere PVV-sympathisanten, sieren eens met argumenten in plaats van kretologie over 'linkse kerk', 'het volk spreekt', 'hoge heren die toch maar doen waar ze zelf zin in hebben' en 'regentenkliek' op argumenten in te gaan.
Wáár staat onzin in het stukje van Van Rossem? Ga daar op in, probeer het te weerleggen, en ga er niet automatisch vanuit dat een PvdA-lid geen gelijk kan hebben.
Toit die tijd valt er helaas niet serieus met jullie te discussiëren.
rob ramakers op 06-08-2010 om 23:00
Mijn reactie geldt eigenlijk het niveau van bepaalde uitingen als die van deze Evert Kruwen hierboven. Kan de webredacteur wellicht proberen dit soort voorspelbare fortuyn-achtige cliche-retoriek over de "linkse regentenkliek", het "extreem-linkse koningshuis" en andere oprispingen weren? Dit soort personen moet je gewoon wat lucht laten afblazen op websites als GeenStijl waar ze hun hooggestemde intelligente overpeinzingen kunnen uiten. Verder Evert: lees eens een boek, of een goede krant, en schrijf je eens in voor een of andere bijscholingscursus. Probeer eerst eens tot een enigszins coherent denkbeeld te komen voordat je op iets reageert.
Evert Kruwen op 06-08-2010 om 12:09
Allemaal wishfull thinking van deze typische PvdA-er van de ouwe stempel, die terugverlangt naar de tijd van de verzuiling toen de tweehonderd leiders van de drie zuilen (en de vierde liberale) het in Nederland geheel alléén voor het zeggen hadden.
Nu eindelijk -zoals in een democratie betaamt ["demos" = volk]-, de kiezer zijn mond gaat opentrekken is Maarten, en met hem de hele regentenkliek, behoorlijk van streek, nu ze niet meer samen met het extreemlinkse koningshuis hier de dienst kunnen uitmaken.
Maarten vergeet dat de PvdA bij de laatste verkiezingen het op één na slechtste resultaat sinds W.O. II boekte. Alleen in 2002, tijdens de -met dank aan Volkert van der Graaf en waarschijnlijk nog wel meer mensen: kórte- Fortuynrevolte boekte de PvdA zijn historisch slechtste resultaat: 23 zetels.
De druiven smaken zeer zuur in het linkse kamp, en zeker bij de PvdA. Niet Wilders, PVV, VVD of zelfs het CDA zijn de grote verliezers, maar de linkse partijen, inclusief die man met die verbouwereerde poppenogen van D66.
Ton Bruins op 05-08-2010 om 17:48
Het punt is dat PVV stemmers denken dat onderbuik gevoelens van vele Nederlanders opgelost worden door Wilders..Het "probleem" met de moslims, het probleem in de zorg, het probleem met de zgn. kut-marokkanen, de veiligheid op straat, verminderde immigratie, het einde maken aan die belachelijke bonussen in het bedrijfsleven, te lage straffen voor criminelen, etc...maar we hebben een coalie systeem, dus water bij de wijn en ik weet zeker dat Wilders veel water bij de wijn gaat doen om maar te kunnen regeren..intussen is de PVV een organisatie die niet past in onze grondwet. "Grappig dat de CDA en de VVD gaan onderhandelen met deze organisatie, dat zegt ook weer genoeg over de CDA en de VVD..1 ding is zeker, de gewone modale burger gaat de crisis betalen !
Moderator op 05-08-2010 om 16:18
Geachte reageerders,
Om misverstanden te voorkomen wil ik u graag wijzen op de regel rechtsboven, die stelt dat uw reacties op prijs worden gesteld mits voorzien van uw VOLLEDIGE NAAM. Daarmee wordt uiteraard uw eigen naam bedoeld, niet die van een historisch of andersoortig personage.
Dit op verzoek van Maarten van Rossem, die er niet van houdt als mensen niet openlijk staan voor wat zij zeggen of schrijven.
Dank voor uw begrip,
Bas Kromhout,
redacteur
Freia Roos op 05-08-2010 om 15:48
Hoe kan het zijn dat de VVD en het CDA een onderzoek naar een ander meerderheidskabinet blokkeren ten gunste van een instabiel minderheidskabinet? Na drie maanden kunnen we dan weer naar de stembus en begint het hele circus op nieuw?!
Ton Bruins op 05-08-2010 om 15:20
Wat betekent "gedogen" eigenlijk ? Ik ben het ergens niet mee eens, maar tegelijkertijd ben ik het toch of zoiets ? Wat een zwakte bod. Het woordenboek zegt: gedogen=dulden of toestaan. Daar kun je niet mee regeren. Heel ernstig is ook de rol van de CDA. 20 zetels verloren en vooraan staan om te regeren met die achterbakse (mag ik dat zeggen ?) Verhagen. Om nog maar te zwijgen over de VVD. Liberalen die zich laten leiden door een organisatie als de PVV, want een partij is het niet. Mensen die op de PVV gestemd hebben zijn ontevreden stemmers die meegaan in de waan van de dag. Ik heb mensen in mijn omgeving gesproken en gevraagd waarom ze PVV hebben gestemd. En ze zeiden: omdat de rest ook niets is...triest, maar waar..
Freia Roos op 05-08-2010 om 15:10
Wil best mijn naam invullen, had de regel niet gezien kom hier voor het eerst, maar feit is wel dat iemand mijn achternaam heeft aangenomen om te posten 6 minuten geleden! Dus dit systeem is niet waterdicht helaas.
F.Roos op 05-08-2010 om 15:07
Waar zijn mijn berichten?
F.Roos op 05-08-2010 om 15:05
Sterker nog iemand zit onder mijn naam te posten! Wat gebeurd hier?
F.Roos op 05-08-2010 om 15:04
Geen idee waar mijn berichten zijn gebleven?
Maar ik geloof toch niet dat ik iets beschamends had gezegd.
Carl Krieger op 05-08-2010 om 15:00
Het kan natuurlijk ook te maken hebben met deze regel:
Uw reactie wordt op prijs gesteld, maar alleen onder vermelding van uw VOOR- EN ACHTERNAAM. Reacties onder pseudoniem of voornaam worden verwijderd.
Frank Tempelman op 05-08-2010 om 12:39
Anderhalf miljoen mallo.., sorry, mensen hebben op Wilders gestemd. Dat zullen ze misschien gedaan hebben:
(1) op basis van de door hem op basis van onzinnige cijfers gebaseerde aangewakkerde angst voor islamisering en de niet-uitvoerbare en verwerpelijke maatregelen daartegen: daar blijft in het gedoogakkoord niets van overeind;
(2) op basis van zijn SP-achtige standpunten van minder bezuinigen, AOW-leeftijd handhaven, meer geld naar de zorg. Daar blijft in het regeerakkoord niets van overeind, net als overigens die afschaffing van de ontwikkelingshulp;
(3) op basis van het vermoeden dat de veiligheid op straat, zo die al onder druk staat, verhoogd zal worden door een blik extra politie-agenten open te trekken. Daar zullen CDA en VVD wel mee akkoord gaan, als dat te rijmen is met die 18 mld bezuinigen, maar het is vrij duidelijk te zien dat niet het aantal politie-agenten groter moet worden, maar de effectiviteit van de huidige politiemacht. Vergelijk de oplossingspercentages in Duitsland maar eens met die in Nederland;
(4) op basis van het merkwaardige argument dat politici in Nederland allemaal zakkenvullers zijn, die toch maar doen wat ze zelf willen, en dat Wilders tenminste zegt wat hij denkt, en doet wat hij zegt. En dat hebben we gezien, met bijvoorbeeld het AOW-breekpunt van de overigens al jarenlang tot de ' Haagse kliek' behorende ex-liberaal, en met zijn bedrog van de Haagse kiezers.
Wilders is dus nog niet eens de grote verliezer van deze formatie: dat zijn de stemmers op hem, die zich aan alle kanten belazerd zouden moeten voelen, als ze tenminste eens zouden nadenken in plaats van ' linkse kerk!' roepen.
Carl Kriegler op 05-08-2010 om 10:54
Roos, heeft u voor mij fragmenten waarin Wilders werkelijk in debat treedt? Ik heb hem daarop namelijk nog nooit betrapt, hij hoort zijn opponent even aan om dan vervolgens een eigen verhaal af te steken. Ik heb hem nog nooit betrapt op daadwerkelijke uitwisselingen van gedachtegangen. Misschien thuis bij zijn vrouw maar in zijn politieke rol speelt hij gewoon een plaat af. Dat is niet debatteren.
Carl Kriegler op 05-08-2010 om 10:52
Dr. Kwast en Johan de Witt, wat een onsamenhangend geklets, als er al iets beschermd moet worden dan is het Nederland (en dan met name een deel van de bevolking die moeite heeft met kritisch denken) wel ten opzichte van de valse retoriek van uw 'favoriet', Geert Wilders. Open uw ogen, de man gaat niets meer klaarmaken van wat hij u heeft beloofd. AOW liet hij vallen nog voor dat van hem werd verwacht, nog voordat er een enkele onderhandeling gaande was of ook maar sprake van was. Kijk naar zijn sociaal-economische programma, denkt u echt dat hij er ook maar een klein beetje mee zit als er straks toch nog gemorreld gaat worden aan de bijstandsuitkeringen en de duur van de WW? Natuurlijk niet, het kan hem helemaal geen reet schelen of u het straks wel of niet met een lagere bijstand of ww uitkering moet doen. Het kan hem ook niet schelen als er straks alsnog een soepeler ontslagrecht komt. Nee, hij krijgt straks iets als een kadootje van verbod op burka's mee, wellicht wat extra agenten, waarmee u, zijn blinde volgers, dolblij zullen zijn. Zeuren over lullige subsidies maar vervolgens de allergrootste subsidie waarvan 70% gaat naar de rijkeren, de hypotheekrente aftrek willen handhaven met wederom een drogreden die als muziek in de oren klinkt voor de wat minder oplettende kiezer, ja u, ben ik zo vrij om te zeggen. U bent die wat minder oplettende kiezer met uw voetbaltermen als favoriet en idool. Tragisch is het, dat een groot deel van zijn achterban hem steunen alsof het een voetbalclub betreft, met diezelfde 'scherpte' en 'objectivisme'. Laat u niet gek maken en vraag uzelf werkelijk af wat het werkelijke gevaar is voor Nederland, wat Nederland nu echt is en waarmee het werkelijk geworden is tot wat we nu zijn. Vraag uzelf af wat populisme nu echt inhoudt en hoe het verschilt met het populisme-light van de verkiezingsretoriek zoals die gebezigd wordt door iedere partij rondom de verkiezingen. Analyseer de uitspraken van wilders, zijn partijprogramma en zijn bewegingen richting het kabinet. Wordt wakker, we hebben niet voor niets eeuwen gestreden om onszelf een verlichte samenleving te kunnen noemen.
Hans van der Linden op 05-08-2010 om 00:25
Zag Knevel en van den Brink vanavond. Besefte opeens over wie Kerrie Kasparov het vanmorgen had:
In de jaren 70 bestond een van de grootste linkse genoegens uit het bespotten van de kerk en de gelovigen. Je werd als cabaretier niet serieus genomen als je de Christus en zijn volgelingen niet uitgebreid te kakken zette. En niet ten onrechte, de macht van de kerk verdiende afbrokkeling en het heeft mede geleid tot een vrijere samenleving.
In deze tijden worden we geconfronteerd met een aanzienlijke groep strenge gelovigen met praktisch middeleeuwse opvattingen over vrouwen, homos en heidenen. Daarbij mag rustig gesteld worden dat uit naam van dat geloof wereldwijd dagelijks beestachtigheden begaan worden. Eerwraak, stenigingen, onthoofdingen, bomaanslagen, er gaat geen dag voorbij of Allah wordt op een of andere manier bloeddorstig geëerd.
Dichter bij huis wordt een filmregisseur, met een gezond kritische houding tegenover dit geloof letterlijk afgeslacht en is het treiteren van homos en keppeldragers schering en inslag geworden. En er blijkt plots geen enkele cabaretier meer te zijn met enig gevoel voor humor waar het Allah betreft. Je zou derhalve verwachten dat progressief en vrijdenkend Nederland zielsgelukkig is met een politicus die met gevaar voor eigen leven strijdt voor behoud van de vrijheid in dit land en misstanden luidruchtig aan de orde stelt en niet, zoals de afgelopen decennia gebruikelijk was, bagatelliseert en onder het tapijt schuift.
Niets blijkt echter minder waar. Als door een adder gebeten moet de vrijheidstrijder het ontgelden en worden dagelijks alle linkse pijlen op hem gericht. De vrijheid van Godsdienst staat plotseling bovenaan de linkse agenda. Hoe durft hij daaraan te tornen! Merkwaardig, je zou toch eerder verwachten dat men zich bezig houdt met de vraag of een godsdienst, die zelf in woord en gedragingen in veel opzichte intolerant is, dezelfde rechten verdient als die van onze makke Christenen. Maar nee, de godganse linkse kerk ziet in de boodschapper het enige probleem.
Dagelijks worden de talkshows bevolkt door fijnbesnaarde zielen, uitsluitend opgeroepen om Wilders nog eens flink te demoniseren, maar die verder zelden de indruk wekken dat ze ooit verder gekeken hebben dan hun neus lang is. En ze willen het ook niet echt niet, vrees ik, zo heerlijk dobberen ze nog rond in hun warme superioriteitsbadje. Waarom zouden ze in godsnaam zelf nadenken en de eigen droom verstoren?
Kerrie Kasparov | 04-08-10 | 10:18
@Arthur van Amerongen op 04-08-2010 om 21:48
Nee, dat was Spanje.
Arthur van Amerongen op 04-08-2010 om 20:55
Jaha, en Nederland heeft het WK gewonnen!