Maarten van Rossem

Waarom politici weifelen om de crisis te beteugelen

Door Maarten van Rossem - 08-08-2011 - 56 reacties



klik om een oordeel te geven!

Nog niet zolang geleden zei minister Opstelten dat een goede politicus primair rekening dient te houden met wat zijn kiezers vinden, ook wanneer dat de grootst mogelijke onzin is. Het gaat dus niet om de maatschappelijke werkelijkheid, nee, het gaat in de allereerste plaats om de perceptie die de kiezers van de werkelijkheid hebben. De politicus die daar niet van uitgaat, zal het slecht vergaan. Die opvatting getuigt van een werkelijk verbluffend nihilisme. Je moet als brave, en ooit fatsoenlijke VVD-politicus wel diep gezonken zijn en ziekelijk bang voor het rechtse populisme, om zulke levensgevaarlijke nonsens uit te kramen.
Zijn collega Verhagen liet vergelijkbare opvattingen horen. Als de kiezers onredelijke angsten hebben, dan moeten we daar begrip voor opbrengen. Onredelijke angsten zijn prima, als de bange gekken maar niet op de populisten gaan stemmen. Irrationaliteit is geheel in orde, mits het CDA die mag kanaliseren.
Wanneer de domste kiezers zouden menen dat de aarde plat is, dan leggen Opstelten en Verhagen niet uit waarom dat een waanidee is, integendeel, zij hebben er begrip voor en waarschuwen hun kiezers bij verre reizen toch vooral op te letten dat ze niet over de rand vallen. Zo wordt de democratie gegijzeld door de doodsnood voor de domste kiezer en door politici die onder alle omstandigheden bereid zijn de domste kiezer naar de mond te praten, of die, erger nog, het volledig eens zijn met het obscurantisme van die kiezers. Dat betekent onvermijdelijk dat het vrijwel onmogelijk wordt om het noodzakelijke en verstandige beleid te voeren.
We zien dat zowel in de Verenigde Staten als in de Europese Unie. De psychopaten van de Tea Party genieten de sympathie van niet meer dan 20 procent van het Amerikaanse electoraat. Hun vertegenwoordigers in het Huis van Afgevaardigden hebben er echter door hun terroristische chantagepolitiek voor gezorgd dat de Verenigde Staten hun AAA-status hebben verloren, terecht hebben verloren overigens. Zij waren graag bereid de kredietwaardigheid van de VS op het spel te zetten om hun zonderlinge, fundamentalistische opvattingen door te zetten. Het was weer een nieuw dieptepunt in de aftakeling van het Amerikaanse politieke systeem.
In de EU is de toestand al niet veel beter. Waarom worden de maatregelen niet genomen die aan de financiële onrust een eind zouden kunnen maken en waar de deskundigen het grotendeels over eens zijn? Omdat de Europese politici doodsbenauwd zijn voor de populistische vleugel van het electoraat. Waarom zijn Rutte (die overigens zoals de meeste historici inderdaad niet rekenen kan) en De Jager zo zonderling vaag over de cijfers van de steunoperatie? Omdat ze electoraal bang zijn voor Wilders, die ten aanzien van de euro bereid is tot de meest stompzinnige retoriek. Welja, terug naar de gulden! De gulden bestaat als zelfstandige munt al zo'n dertig jaar niet meer. Wat er ook gaat gebeuren, van een zelfstandige Nederlandse munt zal het niet meer komen. Zo wordt de redelijkheid bedreigd door bange nihilisten en bange dorpelingen. Als de democratie zich blijvend laat gijzelen door de domste kiezers en de politici die met die domheid meegaan of haar zelfs ten eigen bate aanwenden, dan ziet het er slecht uit!

52 Reacties op Waarom politici weifelen om de crisis te beteugelen

TRUST LENING FIRM
op 09-07-2016 om 10:04

trust242loanfirm@gmail.com

Hallo
Wij bieden leningen tegen lage rente van 3% en zonder
credit check,
bieden wij persoonlijke leningen, consolidatie van schulden leningen,
venture capital
kapitaal, zakelijke leningen, onderwijs, thuis leningen of "leningen
voor enige
reden, van $ 5.000 tot $ 100.000.000 miljoen bereik.
Echter, onze methode kunt u de lening te geven
bedrag dat nodig is en
duur die u het zich kan veroorloven, het geeft je een echte kans om
pak de
middelen die u nodig hebt! Als je geïnteresseerd bent, opschieten en geef
het volgende
informatie die rechtstreeks aan hen te bespreken.
AANVRAAG VOOR EEN LENING
Naam:_________
Seks:_________
Status: _________
Contact adres:________
Land: _________
Staat__________
Geboortedatum:_________
Leeftijd:_________
Aangezien de lening bedrag dat nodig is: _______
Lening lengte: _______
Maandinkomen__________
Bezetting:_________
Doel van de lening: _________
Telefoonnummer__________
Houd er rekening mee dat de bovenstaande informatie moet
voorgelegd aan
E-mail: trust242loanfirm@gmail.com
Williams

Loan Lender
op 23-04-2015 om 10:04

We geven leningen aan iedereen die behoefte met minimale papierwerk. Contacteer ons vandaag nog via e-mail: ronniefinaid@outlook.com

Peter Simon
op 05-12-2014 om 10:04

Wij kunnen u helpen. Wij zijn een particulier bedrijf die mensen in
geldnood verder helpen zonder BKR-toetsing. U kunt bij ons elk gewenst
bedrag lenen. Geen vragen verder, maar duidelijke afspraken en
duidelijkheid voor u en ons. Samen bepalen we de looptijd van de
lening en het te betalen maandbedrag.
Neem snel contact met ons op en wij benaderen u voor uw wensen. Snel
duidelijkheid en een goed voorstel voor u.
Wacht niet langer, maar grijp deze oplossing met beide handen aan.
e-mail ons op dit e-mailadres: peterloanfirm@outlook.com

Paul
op 28-10-2013 om 10:04

Heeft u geld af te betalen leningen en schulden zoeken
Bent u op zoek naar financiering om uw eigen bedrijf te starten?
Bent u behoefte aan particuliere of zakelijke leningen voor diverse doeleinden?
Bent u op zoek naar leningen voor de uitvoering van grote projecten
Heeft u financiering voor een aantal andere processen te zoeken?

Als een van de bovenstaande problemen, kunnen we er van om u te helpen, maar wil dat jullie begrijpen dat we geven onze leningen met een rente van 2%.

Geïnteresseerde personen kunnen contact opnemen met me met deze hieronder gedetailleerd. Mijn e-mail contact: ( dirrectcredit@blumail.org) en vul de onderstaande informatie ..

Naam van de aanvrager:
Adres van de aanvrager:
Bedrag dat nodig is:
Duur:
Land:
Telefoon:
E-mail:
Wachtwoord:

Met vriendelijke groet,
De heer John Pack



lening bieden tegen 2 tarieven

Antoinette Ransijn
op 18-11-2012 om 10:04

Na 10 jaar heb ik er nog steeds moeite mee die euromunten van elkaar te onderscheiden, ze lijken teveel op elkaar. Ook de biljetten vind ik foeilelijk. We hadden zulk mooi geld. Is er nu werkelijk in de hele eurozone geen artiest te vinden die er iets van kan maken dat aangenaam is om te zien en goed van elkaar is te onderscheiden?

Jorg Hills
op 19-10-2012 om 10:04

Ik ben de heer Jorg Hills. een legitieme en geaccrediteerde lening geldschieter. We maken van
goede lening van alle soorten in een zeer snelle en gemakkelijke manier, Persoonlijke Lening, Home Loan,
Student Loan, zakelijke lening, Investor lening, auto lening, consolidatie van schulden.
Ga terug naar ons op als geïnteresseerd in de onderstaande gegevens:
Contactpersoon: de heer Jorg Hills
E-m a i l: jorghillsfinancialll@gmail.com

Let op: Onze minimale lening bedrag is 2.000 Up-afdelingen, Leningen
aanvraag kan worden verleend op dezelfde dag en het is 100% gratis (Risk).
Met vriendelijke groet.
De heer Jorg Hills.

Wilmke Anners
op 22-08-2012 om 10:04

Ik ben Duitser en heb vrijwillig nederlands geleerd ;-). Volgens de SP moeten "volken" baas blijven in eigen land. Het verasst me niet, dat ook de SP nu de Anti-EU-stemming in Nederland tijdens de verkiezingskampange gebruikt: Cartoon SP website: "Tour de Force" met Spanjaarden, Grieken en Italiaanen als luie mensen. Of laatste pol SP website: "Europa moet afblijven van onze lonen, uitkeringen en pensionen: Ja of zeker niet".
Leuk overigens dat de grote leider Emilie dan als Minister-president meteen in London City geld leent.

IKV-Veteraan
op 14-11-2011 om 10:04

De ondertitel van Maarten is:"De redelijkheid wordt bedreigd door nihilisten en bange dorpelingen".
Zou het niet redelijk zijn dat de EU, inclusief onze minister van Buitenlandse zaken, op zeer korte termijn zich distantiëert van het onzalige Anglo-Amerikaanse voornemen om militair in te grijpen in Iran?
Het feit blijft dat op het grondgebied van Noord Amerika, va de onafhankelijkheidsstrijd, nooit één moderne oorlog heeft plaatsgevonden terwijl in Europa op dat punt al veel te vel ellende is geleden!
Niet bang zijn en geen ruzie maken! !

Huub
op 11-11-2011 om 10:04

niks nieuws onder de zon...
politici zijn de beste opportunisten.
geen vak voor jou, Maarten!

Pieter Smit
op 30-10-2011 om 10:04

Eigenlijk is de populistische kwestie van de kiezer naar de mond praten reeds ingegeven door Pim Fortuyn. Die had al op zijn falie moeten krijgen omdat hij zoveel onzin verkondigde. Maar destijds maakte men een kapitale fout door deze vlotte prater openlijk te negeren, of zelfs belachelijk te maken (een bal die hij goed terug kon kaatsen). Tegengas had er gegeven moeten worden, maar de politieke elite stond op het scherpst van de snede alleen maar een beetje zuur naar hem te kijken. Letterlijk. Men had eigenlijk helemaal geen zin in die man. En schrok zich toen rot van de gevolgen. Men heeft hier vandaag de dag blijkbaar niets van geleerd. Of eigenlijk, het verkeerde lesje getrokken, want de nieuwe leiders praten nu gewoon een beetje met de populist mee, en menen nu dat dit een goede tactiek is. Hoewel je ze duidelijk ziet zoeken naar een vorm, helemaal zeker zijn ze ook niet. Voorspelbaar gerommel in het CDA. Logisch, want op een gegeven moment stik je in je eigen leugens, als je met onzin mee gaat doen.
Maar het onderbuikgevoel moet wel worden aangehoord, dat is denk ik wat Opstelten bedoeld, maar dat is weer iets heel anders dan je beleid daarop afstemmen. Misschien moet ik een stukje simpele praktijk schetsen.
We zijn allemaal leken en hebben vaklieden nodig om zaakjes voor ons op te knappen. Die vakman wil je kunnen vertrouwen. Daar heb je hem voor. Precies zo is het in de politiek. Doe je werk en kom voor mijn belang op. En als de vakman mij dat goed uitlegt, weet ik welke man ik moet hebben. Gelooft de man (partij of bedrijf) niet in zichzelf, dan ruikt de burger dat, en haakt af. Neemt een andere (nee, dat hoeft niet altijd de goedkoopste te zijn, maar wel de betrouwbaarste).
En inderdaad heb je altijd mensen die zich laten oplichten, maar dat ligt dan aan de onbetrouwbare vakman, die misbruikt maakt van de onkundige burger, die we, in feite, op de meeste gebieden allemaal zijn. Er zit wel nog een klein addertje onder het gras. Een gestoorde kan, omdat hij volledig in zichzelf gelooft een menigte meekrijgen (ga nu niet om voorbeelden vragen). Daarom ben ik vaak zo blij met Maarten (klinkt dat plakkerig?) Want als er weer eens een hoop onzin wordt uitgekraamd, door iemand die echt gelooft in zichzelf of verschrikkelijk goed toneelspeelt, of soms door een hele menigte of natie, getuige de gevolgen van 9/11 (ik haast me hier te zeggen: hoe erg ook) dan kun je dat alleen te lijf gaan door te geloven in jezelf, met logica, cijfers en feiten en door zelf na te denken. Een verademing als repliek op alle onnodige heisa. "Gelukkig, er denken toch wel degelijk mensen eerst na alvorens te blaten", denk ik dan, in de veronderstelling dat er nog meer zijn. Dat is zo, gelukkig...

louis,heerenveen
op 18-10-2011 om 10:04

er zit volgens mij alleen maar hebzucht achter , bv de helft van alle subsidies zoals hypotheekaftrek gaat naar de hogere inkomens ,daar lenen ze ons tot de nek toe in de schulden om dat in stand te houden.

Corne Meijer
op 15-10-2011 om 10:04

Helemaal mee eens met deze constatering: "Het gaat dus niet om de maatschappelijke werkelijkheid, nee, het gaat in de allereerste plaats om de perceptie die de kiezers van de werkelijkheid hebben." Interessant vind ik(27j) het om te weten hoe ik me kan verhouden t.o.v. het huidige 'politieke klimaat'. Volgens mij doet Rob Wijnberg in zijn boek, 'en mijn tafelheer is Plato' in zijn uitvoerige inleiding over politiek en media beïnvloeding, een soortgelijke constatering. Interessante blogs, dank daarvoor

Klaas Vaak
op 14-09-2011 om 10:04

De EU schijnt een Churchill idee te zijn om Duitsland onder de duim te houden.
Helaas als vele van Churchill's ideeën lijkt het linksom of rechtsom mis te lopen, van Gallipoli tot aan het 'winnen' van de tweede wereldoorlog.
'We wn the war, but lost the peace', zei een hoge Britse militair in meen al in 1946, terwijl Suez nog 12 jaar weg was.
Duitsers lijken nu eenmaal een superieure groep mensen te zijn, dat waren ze rond 1900 al.
Diezelfde Churchill zei ooit dat de hele periode 1914 1945 het best gezien kon worden als één lange oorlog.
Ik las net Edward Mead Earle, Ph.D., Turkey, The Great Powers and The Bagdad Railway, A study in Imperialism, 1923, 1924, New York, het boek eindigt met de waarschuwing dat de laatste Ottomaanse sultan in 1888 dezelfde ideeën over Duitsland had als de Turkse republiek rond 1922 toen ze de VS kapitalisten in huis haalden, in beide gevallen dachten de machthebbers dat wat ze binnenhaalden geen imperialistische ambities hadden.
Earle schreef in 1923 dat de VS geen Islamitische onderdanen had.
Als de VS zich inmiddels ergens gehaat heeft gemaakt dan is dat bij Moslims.
Duitsland heeft zich, in tegenstelling tot Japan, geestelijk nooit los gemaakt van de VS bezetter.
De hersenspoeling als oorlogsmisdadiger werkte uitstekend in Duitsland.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat het economisch opnieuw, voor de derde keer, sterkste land van Europa nog steeds naar de VS pijpen danst.
Helaas voor meneer Geithner vrees ik dat de natuur sterker zal zijn dan de leer, dat alleen Griekenland uit de euro zetten een oplossing is.
Dat geeft meneer Geithner en Obama aanvullende problemen, de Griekse schulden zijn herverzekerd bij VS verzekeraars die bijna failliet zijn, zodat opnieuw de VS schuld zal oplopen.
Tegelijkertijd bestaat de vrees dat het faillissement, eigenlijk meer Zahlungsunfähigkeit, van Griekenland het einde van Europa zal zijn.
Wat het belang van dat Europa is heb ik nooit begrepen, de 'shared destiny' van wazige Euro parlementariers zag ik alleen als verminderde soevereinteit.
Hoe dan ook, misschien loste Fillon de vraag gister of zo op, in een rede waarin hij zei 'dat Europa zich te weer moest stellen tegenover Azië'.
Wat dan dat Azië is blijft weer een raadsel, China en India staan niet zo op goede voet, en de Sovjet Federatie staat met één been in Europa (dat loopt tot de Ural) en met het andere, Siberië, in Azië.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

henk buijs
op 12-09-2011 om 10:04

Voortaan maar wachten op pauw en witteman, wat een stomzinnige vragen en reacties van knevel en van den brink. en dan dat trutje van het koningshuis met haar oppervlakkige boekje over de ministerpresidenten.

maar ok je hebt je er ondanks alle stomzinnigheden van dat programma er weer goed door heen gewerkt.

Mainichi Newspaper
op 02-09-2011 om 10:04

Good afternoon Mr. van Rossem,

I am writing you on behalf of Mr. Saito, Chief of The Mainichi Newspapers Bureau in Brussels, a Japanese Newspaper.

We would like to contact you, Mr Maarten van Rossem.

We are writing an issue about the far right in the Netherlands, the values that they express and spread to the public and the position of those parties in the Netherlands.

We know you wrote a book called "Waarom is de burger boos? : Maarten van Rossem over hedendaags populisme", and we think interview you would be suitable for our newspaper.

We were able to meet one of the former politicians of the Pim Fortuyn and we are interested to explore the history and past events on the evolution of far right and populist parties.

Will it be possible to meet you?


Thank you very much for your attention.

Best Regards,

Mainichi Newspaper's Secretary

The Mainichi Newspaper Brussels bureau.
Bd.Charlemagne 1, bte75. 1041 Brussels-Belgium
+32 - 2 - 280 - 41-70 / Mr. Saito +32 - 484-419-448


PS: Sorry we sent this e-mail here, we couldn't find you anywhere else.

Tim Fiévez
op 28-08-2011 om 10:04

DOVANI,

Er is ook geen links of rechts.
Om maar even een quote aan te halen uit de film Network:
"You are an old man who thinks in terms of nations and peoples. There are no nations. There are no peoples. There are no Russians. There are no Arabs. There are no Third Worlds. There is no West. There is only one holistic system of systems. One vast and immane, interwoven, interacting, multi-varied, multi-national dominion of dollars. Petro-dollars, electro-dollars, multi-dollars, reichmarks, rands, rubles, pounds and shekels[]...[]There is no America. There is no democracy. There is only IBM and ITT and AT&T, and DuPont, Dow, Union Carbide and Exxon. Those are the nations of the world today."

En dit is de realiteit van de wereld.

"We no longer live in a world of nations and ideologies.
The world is a college of corporations, inexorably determined by the immutable bye-laws of of business. The world is a business, Mr Beale."

"And our children will live, Mr Beale, to see that ... perfect ... world in which there is no war nor famine, oppression or brutality. One vast and ecumenical holding company for whom all men will work to serve a common profit. In which all men will hold a share of stock.

All necessities provided. All anxieties tranquilized. All boredom amused."

Heb de 'New World Order' nog nooit zo mooi verwoord gezien. hulde aan Paddy Chayefsky, de schrijver.

Links, rechts, liberaal, progressief, conservatief, het is allemaal onzin.
Verdeel en heers noemen we dat.
Religie is daarvan het ultieme voorbeeld.

Maar we moeten hoop blijven houden...

DOVANI BODEGRAVEN
op 19-08-2011 om 10:04

Waarom politici weifelen??? Waarom ze weifelen??? Wel, meneer van Rossem...zou u voor zo een royaal inkomen ook niet rustig 4 jaar gaan weifelen???? Terwijl er van hóóg tot laag óffers moeten worden gebracht, en mensen van minimum allooi elke dag maar moeten bidden nog iets in hun mond te kunnen schuiven gaan de heren politici weifelen, jazeker!
Er zal er geen enkele te vinden zijn die nog ergens zijn nék voor durft uit te steken...vreest niet. Behoudzucht en vriendjespolitiek zijn immers dermate belangrijk dat alles en iedereen daarvoor wijken moet!
Het laatste trieste geval in dezes is Andre van Es, ooit fier woordvoerster van de PSP had ik haar redelijk hoog zitten.Gisteren moest zij echter het grijs geworden hoofd buigen en de mensen waar zij ooit voor opkwam gruwelijk laten stikken.Degenen met de kleine baantjes die nog dienstbaar zijn in deze samenleving zijn de dupe, maar mevr van Es houd voor deze wanprestatie haar salaris en niemand moet vreemd opkijken als er nog een bonusje bovenop komt ook...haar zakken zijn weer gevuld, degenen met de id- of melkertbanen mogen de werkeloosheid in.Een gotspe!!! Zo zakken we met zijn allen steeds dieper het moeras in, in dit land en maakt het in wezen ook niet meer uit of je links of rechts bent.

Erik Timmerman
op 17-08-2011 om 10:04

In de zin:

"Je moet als brave, en ooit fatsoenlijke VVD-politicus wel diep gezonken zijn en ziekelijk bang voor het rechtse populisme, om zulke levensgevaarlijke nonsens uit te kramen."

wordt gesproken over "rechts populisme". Voor mijn gevoel is populisme niet links of rechts, maar gewoon populisme? Het lijkt er op dat populisme net zo'n term als fascisme geworden, dat te pas en te onpas gebruikt wordt op het moment dat een situatie niet in een bepaald straatje past? Politici zijn aangesteld om de belangen van een bepaalde groepering te behartigen (niet te verwarren met het algemeen belang) dus per definitie ALTIJD populisitisch, en wel naar de eigen groep toe, het is hierbij om het even of dit "rechtse" danwel "linkse" politici betreft?

Tim Fievez
op 16-08-2011 om 10:04

Ach, is het u als intelligent mens waar ik veel bewondering voor heb, al niet decennialang duidelijk dat de politiek gewoon een toneelspel is dat gespeeld wordt om de indruk te geven dat we nog iets te zeggen hebben.
De media is ook een handig middel voor om dingen aan het volk te verkopen, maar de politiek heeft als extra functie dat ze ons moeten laten denken dat we nog wat te zeggen hebben.
Het idee van democratie zal misschien, en ik zeg misschien, best met goede bedoelingen bedacht zijn, maar is helaas nooit gebruikt voor goede bedoelingen.
De wereld is gewoon een oligarchie, waarbij de multinationals, mediaconglomeraten, bankiersfamilies en koningshuizen een monopoly hebben op zowat elk cruciaal gebied.

Mijns inziens ligt het probleem ook niet bij politici die naar de domste kiezer luisteren, het probleem ligt juist bij die domme kiezer.
Mensen moeten zich eens in gaan lezen en zich gaan verdiepen in dingen die er echt toe doen.
Zolang het volk hier naar Oh Oh Cherso en andere kwaliteits-tv blijft kijken, zal er nooit wat veranderen.
Ik ben er ook van overtuigd dat deze kwaliteitsnorm met voorbedachte rade wordt nageleefd. 'Ze' willen niet dat de mensen slimmer worden, ze willen de mensen dom houden zodat zij hun geheime agenda's uit kunnen voeren.
Jammer genoeg is het volk nog steeds niet klaar voor deze boodschap, ik ben verdomme 24 jaar en ik moet dit mijn ouders aan hun verstand brengen.
En dit zeg ik ook al langer, de zelfstandig nadenkende mens is een uitstervend ras.
En als ik u even om de oren mag slaan met een mooie quote uit een RAP(jawel Maarten) van Fresku:
"Ik zie een kudde dieren lopen zonder herder, zonder dromen, zonder kennis, niet gelovend in zichzelf. Geen vermogen om te denken, alles wordt je voorgekauwd, daarom neem ik alles wat ze zeggen met een korrel zout!!"

Getekend: Een vrijdenkende 'Homo Universalis'.

Christiaan Strijdhorst
op 13-08-2011 om 10:04

Even een reactie op die van Mathieu van Leeuwen,

Het is onzin te roepen dat er geen oppositie is. Er is alleen een groot verschil met de manier van oppositie voeren.
Waar D66, PvdA en Groenlinks hun fatsoen weten te houden. Dat geld overgens ook voor de SP, hoewel dat in mijn ogen ook populisten zijn. Maar goed, totaal onzinnig om deze mensen weg te zetten, omdat ze fatsoenlijk een debat kunnen voeren, en dat aan de conservatieve kant maar niet wil lukken, zelfs niet als ze regeering- en gedoogverantwoordelijkheid hebben.

Iedereen die er voor kiest om mensen naar hun mond te praten hoort niet thuis in de politiek, maar op een keukenafdeling in een van die winkels waar je tot 80% korting kan krijgen. Dat is namelijk dezelfde onzin.
Je bent het dan niet waard een volksvertegenwoordiger te zijn.

Iedereen die dus kritiek heeft op onzinnige uitspraken als:
'nederland weer terug geven aan de nederlanders.'
Is van harte welkom om dat te doen.
Als er iets bestreden moet worden is het wel domheid en
het domme onzin gewouwel wat dat teweeg brengt.
Want onze eigen minister president roept nu van dat soort onzin. Als natie moeten we ons gaan afvragen hoe serieus we nog genomen willen worden in o.a. Brussel.

Vroeger was ik er trots op een Nederlander te zijn. Tollerant, rijke handelsgeest en een fatsoenlijke verzorgingsstaat.
Morgen ga ik met vakantie, maar de afgelopen paar jaar, overhandig ik mijn paspoort niet meer met dezelfde trots.
We zijn een land geworden van populisme en voorbeeld politiek. Terwijl we vroeger het land van tollerantie, kenniseconomie, het gevecht met het water en Johan Cruijff en Marco van Basten waren.

Wat is er mis gegaan? We hebben de domheid de overhand laten krijgen. Altijd bestrijden dus, als iemand iets doms zegt!

Peter Verbruggen
op 12-08-2011 om 10:04

"Zij waren graag bereid de kredietwaardigheid van de VS op het spel te zetten om hun zonderlinge, fundamentalistische opvattingen door te zetten."

Maar meneer Van Rossum, dat heeft Nixon - dus de overheid - al in de jaren zeventig gedaan door het goudloket te sluiten; de weg stond open om van de dollar "our currency and your problem" te maken. Tegen de staatsschuldstijging wordt al decennia gewaarschuwd, al ver voor de Tea Parties. Ga niet de boodschapper doodschieten.

"Waarom worden de maatregelen niet genomen die aan de financiële onrust een eind zouden kunnen maken en waar de deskundigen het grotendeels over eens zijn?"

"Wat er ook gaat gebeuren, van een zelfstandige Nederlandse munt zal het niet meer komen."

Zwitserland kan het, Zweden, Noorwegen, Denemarken, allemaal kleinere landen, waarvan de economie niet omvalt vanwege de "hoge" valutarisico's.

"Zo wordt de redelijkheid bedreigd door bange nihilisten en bange dorpelingen."

Precies, houd het zo overzichtelijk mogelijk. Behalve waar ons geld allemaal naar toe gaat en vandaan komt, weten we ook niet waar ons voedsel vandaan komt, wie al die Europese politici zijn en wat ze bedisselen. Hoe kleinschaliger het bestuur, hoe beter de controle en hoe meer de betrokkenheid.

Leest u ook eens:

http://rothbard.be/bestanden/boeken/WHDOMOGG.pdf

______________________________________________

De enige maatregel, die zou helpen, is de geldschepping teruggeven aan de markt, zoals deze die ooit heeft bezeten. Eerst hebben machthebbers zich de gouden standaard eigen gemaakt en vervolgens hebben ze het - voor het eerst wereldwijd overigens - losgekoppeld. Alle mooie beloften ten spijt, bezwijken politici vroeg of laat voor de verleiding de geldpers te laten draaien onder het mom van: "Het zijn maar leningen, we verdienen eraan." Als je iemand je geld wilt uitlenen, moet je het volgens mij toch eerst verdienen.

Het "domme kiezersvolk" roept alleen maar om geen geld aan een drugsverslaafde of gokverslaafde te geven, omdat de kans groot is, dat je het niet terugziet. Vraag je eens af, waarom de Grieken hun goud niet hoeven te verkopen.

"Zij moeten uit de Euro en daarvoor is een geldzuivering nodig zoals wij die in Nederland hebben gehad na de tweede wereldoorlog met het tientje van Lieftink."

Alleen kunnen ze met die euro overal terecht, dus is er geen noodzaak om er snel van af te zijn bij een conversie au Lieftinck.

"Het is net zo ondoordacht als het veelgehoorde argument dat Griekenland niet uit de euro kan, omdat onze eigen banken dan verlies zouden lijden."

Nogmaals lenen is alleen maar niet durven erkennen, dat je het geld kwijt bent. Door te doen, alsof je geduld nog niet op is, werk je je alleen maar verder in de nesten en moet je nog meer afschrijven. De junk is verslaafd aan drugs en de familie verslaafd aan helpen in de hoop, dat de Grieken de schuld straks mirakelsgewijs wel terugbetalen. Over een goede betalingsmoraal heeft Nederland eeuwen gedaan; het ligt niet in de verwachting, dat de Grieken dat in tien jaar doen. Daar moeten wat generaties overheen.

"Zijn metafoor van de centrale thermostaat, de rente, die de temperatuur in de verschillende klimaatkamers van de EU niet kan regelen, is mij bijgebleven."

We weten het nog van de oude schoolgebouwen. Bij scheikunde was het te koud en bij Nederlands te warm. 'We' hebben in het mirakel geloofd, dat de sterke landen de zwakke wel zullen meetrekken.

Mathieu van Leeuwen
op 12-08-2011 om 10:04

Wat de Tea Party betreft: Dat is idd een vergaarbak van extreem-conservatieven en andere vogels met wereldvreemde pluimage. Belangrijker is: Wie zijn die twee groot-industrieele broertjes de heel veel geld storten in de partijkas en zodoende veel aan weten te sturen...
Laten we wel even zorgvuldig onderzoek blijven verrichten,
aub. Want de Tea Party wordt voor een karretje gespannen.
Vandaar: No tax raise for the rich...
Even wakker blijven, okee?

mathieu van Leeuwen
op 12-08-2011 om 10:04

Dat de nihilistische en dorpse kiezer naar de mond gepraat wordt, geeft niks. Het zijn reactionairen die altijd stemmen! Belangrijk dus, als je wil winnen.
Dat ze vervolgens terzijde worden geschoven qua beleid is alleen maar goed, natuurlijk. Daarom ben ik bijzonder blij met PVV als gedoogpartner; daar doet Geert de minste schade.
Dat idsd belangrijk als je geen oppositie hebt....
Ik bedoel: komaan hee, Jankende Sap die geen snars snapt van Afghanistan (daar vallen momenteel keiharde klappen).
Schreeuwende Pechtold die kant noch wal raakt.
Zuur kijkende Cohen, die beslist niet op zijn plaats zit, momenteel.

Paul Marres
op 11-08-2011 om 10:04

Geachte heer van Rossum,

Ik ben al heel lang een groot bewonderaar van u. Ik herinner mij nog de avond van 11 september 2001 toen u met een brandend New York op de achtergrond becommentarieerde dat er inderdaad sprake was van een forse criminele daad, maar dat het niet zonvol en zelfs gevaarlijk was om nu over een oorlog te gaan spreken. Uiteraard heeft het verloop van de geschiedenis u gelijk gegeven.
Daarom verdriet het mij zeer om in het laatste nummer van Maarten een domme tegenstrijdigheid te moeten lezen. Matthijs Bouman probeert te beargumenteren dat het onverstandig is om Griekenland uit de euro te gooien. Hij schrijft: De probleemlanden hebben in euros geleend en moeten ook in euros aflossing en rente betalen. Daarvoor op pag. 30 schrijft Jan Luiten van Zanden: Banken moeten eraan wennen dat we het geld dat we lenen aan Griekenland nooit meer terugzien.

Het is net zo ondoordacht als het veelgehoorde argument dat Griekenland niet uit de euro kan, omdat onze eigen banken dan verlies zouden lijden. Een idioot kortzichtig argument, want uiteraard kunnen wij ons geld veel beter uitlenen (of garanties geven) aan onze eigen banken dan aan Griekenland. Griekenland zal het geld nooit terugbetalen. Onze banken hebben laten zien dat zij miljarden schulden binnen enkele jaren terug kunnen betalen met een buitengewoon aantrekkelijke rente. Daarbij: hoe groot zou het verlies voor onze banken eigenlijk zijn? Het zou een boekhoudkundige afschrijving zijn, die niet tot liquiditeitsproblemen hoeft te lijden. De banken hebben zelf het verlies over deze leningen al ingecalculeerd, want daarom vragen zij van Griekenland zon hoge rente. Als de Griekse schulden halveren krijgen de banken nog steeds een leuke rente.
Het afgelopen decennium hebben banken blijk gegeven van een volstrekt gebrek aan maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel. Het wordt tijd dat zij eens op de blaren gaan zitten,

Een probleem moet je oplossen door naar de oorzaak van het probleem te kijken. Het bestrijden van de gevolgen van een probleem leidt zelden tot een oplossing.
Het Griekse probleem wordt veroorzaakt doordat de overschrijding van het maximale begrotingstekort van 3% thans niet meer wordt gesanctioneerd, waardoor banken werden uitgenodigd veel geld uit te lenen. Er is ook geen enkele regeling getroffen voor het geval een land failliet gaat. Minister de Jager stelde steeds dat Griekenland financieel gesteund moest worden, omdat anders de problemen zouden overslaan naar Spanje en Portugal en de financiële markten. Deze oplossing heeft volstrekt averechts gewerkt. Het verlies dat banken zouden lijden door afwaardering van de Griekse staatsschuld is waarschijnlijk lager dan het verlies dat banken thans lijden door de val van de aandelenkoersen.
Er werden rampen voorspeld indien Griekenland uit de Euro zou worden gezet. Maar waarom zouden deze rampen erger zijn dan de huidige ramp veroorzaakt door de financiële ondersteuning.
De rampen, die het gevolg zouden zijn van een uittreding van Griekenland, worden door niemand concreet aangegeven. Sweder van Wijnbergen stelde dat indien Griekenland weer een eigen munt zou krijgen, de rijken Grieken hun geld naar het buitenland zouden brengen. Het is duidelijk dat politici en pro Europese economen niet eens bereid zijn om na te denken over een scenario van uittreding, terwijl dit al 15 jaar geleden had moeten gebeuren bij het verdrag van Maastricht.
Griekenland is failliet en daarmee ook de Grieken. Dat probleem moeten zij zelf oplossen. Zij moeten uit de Euro en daarvoor is een geldzuivering nodig zoals wij die in Nederland hebben gehad na de tweede wereldoorlog met het tientje van Lieftink. Dat was toen bedoeld om alle zwarthandelaren hun geld te ontnemen. In Griekenland kan het dienen om al het geld waarover geen belasting is betaald te innen, zodat Griekenland zijn schulden kan terugbetalen. Ook buitenlandse tegoeden moeten worden geconfisceerd waaronder begrepen tegoeden van Grieken die na 1 januari 2011 naar het buitenland zijn vertrokken. Op zwart geld in het buitenland moet een boete komen van 300%, want waarom kan dat in Nederland wel en in Griekenland niet. Gelukkig heeft Griekenland heel veel ambtenaren die meteen in de nieuwe drachmen kunnen worden uitbetaald. Enfin, ik fantaseer maar wat voor de vuist weg, maar er is uiteraard een prima scenario voor te ontwikkelen.
Indien een scenario van sancties met als ultieme straf uittreding in het verdrag van Maastricht zou zijn opgenomen, waren banken nooit bereid geweest om aan Griekenland en Spanje zoveel geld uit te lenen. Dan waren de huidige problemen dus nooit ontstaan.

Paul Marres, notaris te Brielle

Paul Reus
op 10-08-2011 om 10:04

Koos Bakker verwoordt de zienswijze van de, onder het pseudoniem "Theodore Dalrymple" schrijvende, conservatief Anthony Daniels. Een aantal van Daniels' standpunten, o.a. zijn kritiek op de links-liberalen, zouden wel eens hout kunnen snijden: Het negeren van culturele verschillen en problematiek van integratie. Hierbij vergeet ik niet de roof door de neo-conservatieven van het belastinggeld nodig om, overwegend hún, financiële wereld op de been te houden. Tegelijk zien we hoe de neo-conservatieven overal ter wereld proberen om de staat af te breken. Onderwijs verschraald, cultuur moet bloeden, idiote oorlogen mioeten worden gevoerd, etc.
Toch wordt het tijd dat ik eens een boek van Daniels lees.

Paul Reus
op 10-08-2011 om 10:04

Uit het hart gegrepen. In de "Maarten" staan een aantal behartigenswaardige artikelen van economen van diverse pluimage. Allen wijzen op de voordelen die door het eensgezind handelen van Europees denkende politici uit de vorige eeuw ons bracht.
Daarnaast heeft Ewout Irrgang als enige een helder punt met betrekking tot de diverse economische situaties in de landen aangesloten bij de euro. Zijn metafoor van de centrale thermostaat, de rente, die de temperatuur in de verschillende klimaatkamers van de EU niet kan regelen, is mij bijgebleven.
De huidige nationale politici hebben allerlei tegenstrijdige belangen, van zelfzuchtig stemmenbehoud en op zoek naar populisme, tot de verrijking die de Noordelijke eurostaten najagen en de verarming die nu opgelegd wordt aan de Zuidelijke eurostaten. De vraag is terecht wie het meest heeft geprofiteerd van de invoering van de euro, Zuid of Noord.
Ik ben bang dat dat Noord is geweest.

Hans Hunnekens
op 10-08-2011 om 10:04

Dat van die bedreigde redelijkheid enzo, lijkt me een redelijke stelling. Echter, om dat te koppelen aan een evt. terugkeer van "de gulden" ... Het is me onduidelijk om reden van welke FEITEN het niet realistisch/zelf beter zou zijn om de huidige kwakkelende euro af te schaffen ten gunste van "een gulden", zodat o.a. het gereedschap rente beter kan worden afgestemd op en gebruikt voor de economie binnen 1 politiek geregeerd gebied.

Bram Kouwenberg
op 09-08-2011 om 10:04

lul nou niet zo slap over parallelle levens man... vertel nou eerst eens rustig en eloquent wat jij allemaal biijdraagt om de hedendaagse 'problematiek' in stand te houden. beetje vertellen wat 'de politici' allemaal fout doen. als die gasten alleen maar met hun neus in jouw boeken zitten kunnen ze toch niet horen wat het volk te vragen heeft

Bram Kouwenberg
op 09-08-2011 om 10:04

waar hebben jullie t over?? is er iemand schuldig?? waarvan? dan moeten we de dader pakken en sherlock holmes raadplegen, je weet wel die voorvader van John, maar met hem liep het niet zo goed af.

en economie is net als lucht, je hebt er maar een beetje van nodig

Herman van Voorthuizen
op 09-08-2011 om 10:04

Weer goed artikel, maar zo grijs om te lezen.
Het toepassen van alinea's maakt het veel leesbaarder.

Erik van Zanten
op 08-08-2011 om 10:04

Er is straks alleen nog een elektronische economie over, zowel de (meeste) winkels als het betalen. Een honderd procents elektronisch betaalsysteem, wat men daarmee kan doen is ieders beweging en wat men koopt continue volgen (burgerspionage) Dit is werkelijk waarom dit alles gaande is. Zelfs G.W heeft dit (tactisch) gezegd; "dat een elite ons gaat schaken".
Imperialisme, het is weer eens zover, Babylon, Egypte, Rome, Derde Rijk, Byzantijnse Rijk, enzovoorts, nu maken wij het (helaas) mee.
De geschiedenis blijft zich herhalen omdat er mensen rondlopen op deze planeet die bezeten zijn van heersen over volkeren.

Pieter Silvius
op 08-08-2011 om 10:04

Economie stoot mensen af. "Dat is me te ingewikkeld". Ik vind economie wel wat hebben van het weer. Structureel eenvoudig: Warm aan de evenaar, koud aan de polen. Ingewikkeld wordt het pas als zich allerlei factoren doen gelden. Het verbaast me dat hyperintelligente mensen niet de moeite nemen om de basisstructuur van de economie te bestuderen en halverwege beginnen met nadenken. "History of money", als je het hebt gelezen -helemaal 720 p- kan het je zo maar opvallen dat onze monocultuur-munteenheden uniek zijn en zich in de geschiedenis nog niet eerder hebben voorgedaan. Gevolg is, dat de papieren economie (een soort parasiet) is geëxapndeerd (uitvinding van de computer) en 25-40 keer zo groot is als de fysieke economie. Keynes vond de groei er van in zijn tijd al zorgwekkend. Om dus te concluderen dat de euro het beste is voor ons allen vind ik voorbarig. Laat hem maar concurreren met andere geldstelsels. Er zijn als veel betere dan dit feodale fossiel.

Tsjeard Aidoo
op 08-08-2011 om 10:04

Dat is toch het grote probleem van de parlementaire democratie? Politici die het landsbelang voorop stellen zijn niet in staat hun kiezers duidelijk te maken waarom impopulaire maatregelen nodig zijn, omdat daar een ingewikkelde uitleg voor nodig is. De politici de het belang van hun partij c.q. hun eigenbelang voorop stellen hoeven slechts de kiezers naar de mond te praten. Politici die daar geen rekening mee houden prijzen zichzelf uit de markt.

Ronald Hendriks
op 08-08-2011 om 10:04

Natuurlijk, meneer van Rossem, het is allemaal de schuld van de populisten. Het heeft natuurlijk helemaal niets te doen met de politici van de afgelopen 30 jaar dat we nu in deze crisis zitten.
Met de invoering van de euro werd ons stabiliteit en welvaart beloofd, maar in plaats daarvan heeft men alle begrotingsregels aan de laars gelapt en daarom zitten we nu met giga-schulden in nagenoeg elk euroland.
Maar in uw beperkte wereldbeeld is het klaarblijkelijk weer allemaal de schuld van de populisten en de proleten die maar niet willen dat het laatste restje democratie in Europa de nek wordt omgedraaid, nadat men eerst al van spaargeld en pensioenen is beroofd.

Wil Post
op 08-08-2011 om 10:04

Politici zijn niet alleen voor populisten, maar ook voor slimme mensen bang. Hun functie, carrière en machtspositie is namelijk van allebei afhankelijk. Daarom benijd ik ze niet, maar ben ik wel blij als er mensen zijn die ze willen helpen. Het gaat om de balans weten te vinden en die is nogal dynamisch.

Koos bakker
op 08-08-2011 om 10:04

Kennelijk bevalt de democratie u niet als die niet in uw straatje past! JArenlang heeft uw partij de PvdA de wil van de Arbeider genegeerd door programma's te koesteren waarvoor de academisch diep zijn hoedje afneemt zoals de idee van cultuurmenging. De arbeider en eenieder met gezond verstand weet wat daarvan komt behalve de van Rossums en andere ins Blaue hinein starende intello's. Nu zitten we met de shit die een Wilders heeft gebaard. MAn ga toch eerst die vieze baard afscheren en je tanden verzorgen

Reageren

Inloggen


Registreren
Wachtwoord vergeten
Wachwoord vergeten




Inloggen
Maarten van Rossem
Woonplaats: Utrecht
Beroep: historicus
Blogs: 28
Ik stel uw reactie op prijs, maar alleen onder vermelding van uw VOOR- EN ACHTERNAAM.  Reacties onder pseudoniem of voornaam worden verwijderd.
Laatste reacties
Maarten van Rossem
9/11 tien jaar later
En zo is het! door Marijke
Maarten van Rossem
Waarom politici weifelen om de crisis te beteugelen
Kennelijk bevalt de democratie u niet als die niet in uw... door Koos bakker
Maarten van Rossem
Gebroken belofte
'Waarom moet het kabinet alle bezuinigingen direct in de... door Michiel van der Werff
Maarten van Rossem
Osama bin Laden, symbool van wat eens was
Over Amerikaanse incompetentie gesproken: Hele... door Richard van Caem
Maarten van Rossem
De wezelachtige collaboratie van VVD en CDA
Prima stuk, ben ik het mee eens. Maar wat onbesproken... door Alex Mulder
Archief
2011 (13)
2010 (15)
t/m van 1
Klik hier voor het Thuiswinkelcertificaat