Zwemles

Wij wonen al 33 jaar tegenover een school. Dat heeft al die jaren nooit problemen gegeven. De laatste jaren beginnen ons toch dingen op te vallen die merkwaardig tot idioot zijn.

Als het mooi weer is en de ramen van de school staan open, dan golft er regelmatig een soort dreunende rimboemuziek naar buiten en zie je zo’n hele klas op en neer springen. Zoals wij allen weten zijn kinderen leergierig en indien de stof goed wordt aangeboden, leren ze ook nog eens razendsnel. Mijn tip: stop met dat rimboedansen en leer die kinderen iets. Daarvoor zitten ze op school. Ik heb mijn hele leven in het onderwijs gewerkt, dus ik weet echt waar ik het over heb.

Opvallend verder is dat de klas, die we vanuit ons huis goed kunnen zien, het grootste gedeelte van de dag niet in banken zit, maar rondloopt, de klas verlaat en weer terugkomt. Een leerkracht is niet in beeld.

En net toen ik in dit stukje wilde schrijven dat corona ook positieve bijkomstigheden heeft, begonnen de bussen voor de school weer te rijden. De school begint om half negen. Dus iedere donderdag om 8 uur komt de eerste touringcar voor rijden. Het ding blijft stationair draaien tot de eerste groep met hun zwemspulletjes luid gillend de bus ingaat om tenslotte te vertrekken naar een zwembad elders . Er hangt inmiddels een wolk van smerige, donkere stinkende uitlaatgassen waar die kinderen instaan, want ze gaan één voor één die bus in. Niemand doet daar dus iets aan, de ouders niet, de school niet.

Maar we zijn nog niet klaar. Al snel komt touringcar twee voor rijden, blijft stationair draaien en spuwt donkere wolken met uitlaatgassen uit. Vaak is dat bij ons in huis goed te ruiken. Dit proces gaat de hele dag door.

Op een dag had ik er echt genoeg van. De kranten staan vol met de problemen en effecten van de CO2-uitstoot. Nu doet een school er vlijtig aan mee. Wat is dat voor school? Ik besluit te bellen. Ik krijg een leerkracht aan de lijn die me aanvankelijk te woord staat alsof ik een zwakbegaafde kleuter ben. “De kinderen gaan naar zwemles en die moeten worden gebracht.” Ik vraag of ze wel eens van de uitstoot van CO2 heeft gehoord en gezien heeft wat die bussen uitbraken. Ze heeft daar geen antwoord op. Ze zal het bespreken. Nou, fijn zeg. Nog twee keer moet ik bellen voordat er enige schot in de zaak komt en die chauffeurs begrijpen dat je die bus ook uit kunt zetten.

Los van dit alles vind ik het ook nog eens merkwaardig dat de school blijkbaar tot taak heeft om kinderen te leren zwemmen. De tijd die dat kost en die gaat weer eens af van de tijd om onderwijs te geven. Ik vind het de taak van ouders om te zorgen dat hun kind kan zwemmen. Dankzij al dit soort merkwaardige uitwassen krijgt het grootste deel van de kinderen in dit gat een VMBO-advies. Helaas heb ik geen percentages, maar het is wel algemeen bekend. Ik heb jaren op de lerarenopleiding in Utrecht gewerkt en ik weet dat daar studenten met een diploma vertrokken die ik niet graag zou aannemen en al helemaal niet voor de klas van mijn kind als leerkracht zou willen.

En dan tot slot nog de meer dan oorverdovende herrie tijdens de pauzes. Daar wordt dus niets aan gedaan en ik weet uit ervaring dat zoiets wel degelijk mogelijk is. In toenemende mate heb ik het gevoel dat zowel ouders als leerkrachten niet op durven treden tegen hun eigen kinderen.

Welkom bij Maarten!

Maarten van Rossem is 's lands bekendste historicus en Amerikadeskundige. Hij is een veelgevraagd commentator op radio en tv en heeft een eigen blad: Maarten!. Verwacht diepgravende interviews, scherpe analyses en verrassende opinies.

Maak nu gratis kennis met onze journalistiek. In dit dossier hebben wij de mooiste verhalen uit ruim tien jaar Maarten! gebundeld. Lees bijvoorbeeld waarom Baudet gelijk heeft als hij zegt Fortuyns erfgenaam te zijn, wat Maarten van het Nederlandse onderwijs vindt en hoe Amerika het IS-monster gecreëerd heeft.

Wilt u de beste verhalen uit Maarten! in uw mailbox ontvangen? Meld u dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.